PENGARUH KOMPENSASI, MOTIVASI, DAN KEPUASAN KERJA TERHADAP KINERJA KARYAWAN PADA CITRA GRAND HOTEL KARAWANG

  • Yuni Siti Nuraeni Univesitas Bina Sarana Informatika
  • Dwi Irawati Univesitas Bina Sarana Informatika
Abstract viewed = 0 times
PDF (Bahasa Indonesia) downloaded = 0 times

Abstract

The existence of human resources in the company plays an important role. Companies must develop and improve performance in their environment. Companies must discuss a number of ways to provide appropriate compensation, provide motivation, and also pay attention to aspects of job satisfaction for employees. This study aims to analyze the comparison, motivation, and job satisfaction on employee performance at Citra Grand Hotel Karawang. The sample was determined as many as 81 people and the analytical method used was multiple linear regression analysis. The multiple regression coefficient values ​​make a positive and significant contribution to employee performance. In line with compensation, job satisfaction shows significant results on employee performance. Providing compensation for employees must comply with applicable regulations, and always pay attention to standards and minimum living costs. Without prejudice to the principle of fair, reasonable and reasonable, so that the rewards given to each employee are in accordance with their performance.


Keberadaan sumber daya manusia di dalam suatu perusahaan memegang peranan yang penting. Perusahaan harus mampu membangun dan meningkatkan kinerja di dalam lingkungannya. Perusahaan harus menempuh beberapa cara misalnya pemberian kompensasi yang layak, pemberian motivasi, dan juga memperhatikan aspek kepuasan kerja bagi karyawannya. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh kompensasi, motivasi, dan kepuasan kerja terhadap kinerja karyawan pada Citra Grand Hotel Karawang. Sampel ditetapkan sebanyak 81 orang karyawan dan metode analisis yang digunakan adalah analisis regresi linear berganda. Nilai koefisien regresi berganda menunjukkan bahwa kompensasi berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja karyawan Berbeda dengan motivasi yang tidak berpengaruh signifikan terhadap kinerja karyawan akan tetapi nilai koefisiennya adalah positif. Sejalan dengan kompensasi, kepuasan kerja menunjukan hasil berpengaruh signifikan terhadap kinerja karyawan  Pemberian kompensasi bagi pegawai harus sesuai dengan peraturan yang berlaku, serta selalu memperhatikan standar dan biaya hidup minimal. Tanpa mengesampingkan asas adil, layak, dan wajar, agar kompensasi yang diberikan kepada masing-masing karyawan sesuai dengan kinerjanya.

References

As’ad. (2013). Psikologi Industri. In Image Rochester NY.
Cascio, W. F. (2010). Managing Human Resources: Productivity, Quality of Work Life, Profits. Work.
Danish, R. Q., & Usman, A. (2010). Impact of Reward and Recognition on Job Satisfaction and Motivation: An Empirical study from Pakistan. International Journal of Business and Management. https://doi.org/10.5539/ijbm.v5n2p159
Dito, A. herdian. (2010). Pengaruh Kompensasi terhadap Kinerja Karyawan PT. Slamet Langgeng Purbalingga dengan Motivasi Kerja sebagai variabel intervening. Jurnal Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro.
Dole, C., & Schroeder, R. G. (2001). The impact of various factors on the personality, job satisfaction and turnover intentions of professional accountants. In Managerial Auditing Journal. https://doi.org/10.1108/02686900110389188
Doyle, P., & Wong, V. (1998). Marketing and competitive performance: an empirical study. European Journal of Marketing. https://doi.org/10.1108/03090569810216145
Gächter, S., & Falk, A. (2002). Work Motivation, Institutions, and Performance. In Experimental Business Research. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-5196-3_15
Gibson, J.L, Ivancevich, J.M., Donelly, J. J. (1996). Organisasi Prilaku, Struktur, Proses. European Heart Journal. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehw210
Handoko, H. (2010). Manajemen Personalia Sumber Daya Manusia, Edisi Kedua. In BPFE UGM Persada. https://doi.org/10.4324/9780203488430
Handoko, H., & Tjiptono, F. (1993). Kepemimpinan Transformational Dan Pemberdayaan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Indonesia Vol 12 No . 3 Tahun 1997.
Hasibuan, M. S. P. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Revisi Jakarta: Bumi Aksara.
Kasenda, R. (2013). Kompensasi Dan Motivasi Pengaruhnya Terhadap Kinerja Karyawan Pada Pt. Bangun Wenang Beverages Company Manado. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi. https://doi.org/10.35794/emba.v1i3.1894
Kinman, G., & Kinman, R. (2001). The role of motivation to learn in management education. Journal of Workplace Learning. https://doi.org/10.1108/13665620110391088
Kreitner, R., & Kinicki, A. (2014). Perilaku Organisasi Organizational Behavior. In 1.
Larasati, S., & Gilang, A. (2016). Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan Wilayah Telkom Jabar Barat Utara (Witel Bekasi). Jurnal Manajemen Dan Organisasi. https://doi.org/10.29244/jmo.v5i3.12167
Locke, E. A. (1969). What is job satisfaction? Organizational Behavior and Human Performance. https://doi.org/10.1016/0030-5073(69)90013-0
Luqman Hakim. (2008). Hubungan Kepemimpinan, Kompensasi dan Kompetensi Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Kesehatan Kota Depok. Ekonomi Bisnis.
Mangkunegara, A. . A. P. (2005). Evaluasi Kinerja SDM. In Refika Aditama.
McNeese-Smith, D. (1996). Increasing employee productivity, job satisfaction, and organizational commitment. Hospital and Health Services Administration.
Mulyadi, D., & Syafitri, A. (2019). Pengaruh Kepemimpinan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Di Bank Bjb Syariah Cabang Bogor. Jurnal Ilmiah Binaniaga. https://doi.org/10.33062/jib.v11i2.265
Ostroff, C. (1992). The Relationship Between Satisfaction, Attitudes, and Performance: An Organizational Level Analysis. Journal of Applied Psychology. https://doi.org/10.1037/0021-9010.77.6.963
Panggabean, S. (2002). Mutiara. Manajemen Sumber Daya Manusia.(Ghalia Indonesia. Bogor. 2004).
Prawirosentono, S. (2008). Kebijakan Kinerja Karyawan. In Journal of Experimental Psychology: General. https://doi.org/10.1117/12.793473
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuatintatif, Kualitatif dan R&D. In Alfabeta. https://doi.org/2008
Suriansyah. (2015). Pengaruh Motivasi Dan Etos Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Sekretariat Daerah Kabupaten Kota Baru. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis.
Susanty, A., & Baskoro, S. W. (2013). Pengaruh Motivasi Kerja Dan Gaya Kepemimpinan Terhadap Disiplin Kerja Serta Dampaknya Pada Kinerja Karyawan (Studi Kasus Pada Pt. Pln (Persero) Apd Semarang). J@TI UNDIP : Jurnal Teknik Industri. https://doi.org/10.12777/jati.7.2.77-84
van Herpen, M., van Praag, M., & Cools, K. (2005). The effects of performance measurement and compensation on motivation: An empirical study. Economist. https://doi.org/10.1007/s10645-005-1990-z
William, B., Werther, D. K., & Davis, K. (1996). Human Resource and Personnel Management. City: McGraw-Hill Inc.
Yudha, P., Putri, A., & Latrini, M. Y. (2013). Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Sektor Publik , Dengan In-Role Performance dan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana ( Unud ), Bali , Indonesia. E-Jurnal Akuntansi.
Published
2020-09-29
How to Cite
NURAENI, Yuni Siti; IRAWATI, Dwi. PENGARUH KOMPENSASI, MOTIVASI, DAN KEPUASAN KERJA TERHADAP KINERJA KARYAWAN PADA CITRA GRAND HOTEL KARAWANG. Procuratio : Jurnal Ilmiah Manajemen, [S.l.], v. 8, n. 3, p. 244-255, sep. 2020. ISSN 2580-3743. Available at: <http://www.ejournal.pelitaindonesia.ac.id/ojs32/index.php/PROCURATIO/article/view/683>. Date accessed: 22 oct. 2020. doi: https://doi.org/10.35145/procuratio.v8i3.683.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.